Ayın Öteki Yüzü

Japonya Üzerine Yazılar
Çevirmen: Barış Tut
ISBN: 9786051852584
Sayfa: 142
Ebat: 13,5 X 19,5
Cilt: Ciltsiz
Kağıt: 1. Hamur
Grafiker: Emir Tali
Basım Tarihi: 20.04.2018
  
  

 

Antropolojinin en büyük isimlerinden Claude Lévi-Strauss’un, 1979-2001 arasında yazılmış, daha önce yayımlanmamış ya da kimi zaman yalnızca Japonya’da basılmış bilimsel yayınlarda kalan çeÅŸitli yazılarını ilk kez bir araya getiren Ayın Öteki Yüzü’nde, Japonya’ya âşık bir Lévi-Strauss’la karşılaşıyoruz.

“BaÅŸka hiçbir etki entelektüel ve ahlaki geliÅŸimime Japon uygarlığı kadar erkenden katkı saÄŸlamamıştır. Gayet mütevazı yollarla elbette: Ä°zlenimciler’e sadakatle baÄŸlı bir ressam olan babam, gençliÄŸinde büyük bir koliyi Japon oymabaskılarıyla doldurmuÅŸtu ve ben beÅŸ ya da altı yaşındayken bunlardan birini bana verdi. Onu hâlâ gözümün önüne getirebiliyorum: Hiroshige’nin hayli yıpranmış ve kenar boÅŸlukları bulunmayan, deniz kenarındaki kocaman çamların altında gezinenleri gösteren bir tahta baskısı.”

Lévi-Strauss bu çocukluk anısından baÅŸlayarak Japon medeniyetinin kendisini nasıl tüm yaÅŸamı boyunca etkisi altına aldığını dile getiriyor. Tarihe, ayın görünen yüzünden (Mısır, Yunan ve Roma uygarlıklarından baÅŸlayarak Eski Dünya’nın tarihi) deÄŸil de karanlık yüzünden, Japon ve Amerikan kültürleri aracılığıyla yaklaÅŸmanın stratejik öneminden söz ediyor.

Ayın Öteki Yüzü, üstadın her deneyim verisinin farklı ses perdelerinde titreÅŸimler yarattığı bir sesler uygarlığı olarak gördüÄŸü Japon uygarlığını, mitolojiden kültürlerin doÄŸasına, DoÄŸu ve Batı düÅŸüncesi arasındaki farklardan sanatların karşılaÅŸtırmasına, malzemelerin karıştırılmasına yanaÅŸmayan mutfağından çizimle rengi ayıran ve rengi tekdüze biçimde uygulayan Yamato sanatına, Çin Denizi’ndeki Herodot’tan “dünyaya uyumlanma sanatı”na, tüm renklerine, kokularına uzanarak ele aldığı son derece önemli bir metin.