“Bu kitap ancak buzun yakabileceÄŸi ÅŸekilde yakar insanı.”
CHARLES BAUDELAIRE
1782 yılında yayınlandığında büyük bir yankı uyandıran, bugün de okunup tartışılmayı sürdüren Tehlikeli Ä°liÅŸkiler, Choderlos de Laclos’nun ilk ve tek romanıdır.
Roger Vadim, Stephen Frears ve Miloš Forman tarafından sinemaya, Heiner Müller tarafından tiyatroya uyarlanan Tehlikeli Ä°liÅŸkiler, entrikalarla dolu öyküsü, baÅŸtan çıkarma ve intikamdan kaynaklanan son derece karmaşık ahlaki belirsizlikleri dolayısıyla yazarının Sade ile karşılaÅŸtırılmasını saÄŸlamış, Batı edebiyatının en tartışmalı romanlarından biridir.
Laclos’nun “mektup” biçimini bir nesne ve kurgu malzemesi olarak ele aldığı ve yeni bir kurgu evrenine yerleÅŸtirdiÄŸi, böylelikle yazar ile okur kavramlarını yeniden tanımladığı çok katmanlı bu mektup-romanın her kiÅŸisi, Malraux’nun dediÄŸi gibi “birer anlatım biçimidir.” Mektupların yazarları, okurları ve son olarak kurguyu okuyan metin dışındaki okurlar muazzam bir geometriyle tamamlanırlar. Tehlikeli Ä°liÅŸkiler büyüklü küçüklü çarkları, diÅŸlileri, iÄŸneleri, milleri, yayları olan bir saattir âdeta.
“Yalnızca iki renge sahip olan bu oyundaki kartlar basit görünür: hiçlik ve cinsel arzu. HiçliÄŸe karşı hiçlik, arzuya karşı hiçlik, hiçliÄŸe karşı arzu…”
ANDRÊ MALRAUX
“Tehlikeli Ä°liÅŸkiler tek bir romanda bir araya gelmiÅŸ sayısız romandan oluÅŸur; bu romandan üç-dört deÄŸil, yüzlerce film yapılabilir.”
PHILIPPE SOLLERS